Bag Blixens Maske (Karen Blixen - behind her mask)
2011
Dokumentarfilm
54 minutter
Optaget på High Definition
Format 16:9
En film om Karen Blixens venskab med djævlen. Offentlig omtalte Karen Blixen sig som 'storyteller', men over for en snæver kreds - bl.a. over for den unge litterat Aage Henriksen - talte hun om sig selv som 'djævelens veninde' og takkede ham for sin evne til at omform alt til historier. Var hendes påstande ren litterær staffage, metaforer for velkendte fænomener, eller havde det en dybere betydning? Disse spørgsmål bragte den senere professor i litteratur, Aage Henriksen, ud på en sindsoprinde rejse, der satte ham i forbindelse med en række af okkulte fænomener. Som en fortrolig på denne rejse havde Aage Henriksen sin 10-årige søn, Morten.
I dag er Morten Henriksen instruktør på filmen og ønsker at få svar på alle de spørgsmål, der har hobet sig op i årenes løb, mens hans far stadig er i live. |
Medvirkende
Aage Henriksen
Manuskript og instruktion
Morten Henriksen
Producer
Karen Baumbach
Skuespillere rekonstruktioner
Aage Henriksen Ole Lemmeke
Karen Blixen Birthe Neumann
Morten som 5-årig Hjalte Larsen
Morten som 11-årig Simon Rafstrup Forchhammer
Morten som ung mand Adam Henriksen
Yogalærerinde Gerd Møller Kristensen
Eli Wamberg Peter Tage Hansen
Øvrige
Sune Berthelsen, Merete Bagger Madsen, Peter Stampe Langballe, Sanne Brixen, Jacob Friis Kjærgaard,
Foto
Jan Weincke DFF
Morten Søborg DFF
Dan Laustsen DFF
Jon Bang Carlsen
Klip
Henrik Thiesen
Anne Østerud
Klaus Heinecke
Klippeassistent og post-koordinator
Silke Indra
Musik
Søren Siegumfeldt
Lyd og mix
Jan Juhler
Scenografi
Käthe Stovgaard Kofoed
Lys
Michel Copeland
Noah Lynnerup
Morten Jensen
Sminke
Charlotte Laustsen
Kostumier
Louize Nissen
Anne-Dorthe Eskildsen
Storyboard
Aksel Michael Jensen
PR
Christel Hammer
Helle Hammer
Grafik
Flemming Dupont
Rasmus Lange
Regnskab
Merete Obert
Produktion
Hans Ungfelt
Postproduction og colourgrading
Beofilm
Colourgrading
Adalsteinn Hallgrimsson
Steadicam
Edvard Friis-Møller
Instruktørassistent
Anton Brandt Thykier
Frida Paustian
Konsulent interview
Peter Øvig Knudsen
Manuskriptkonsulent
Mogens Rukov
Klippekonsulent
Anders Refn
Per K. Kierkegaard
Visuel konsulent
Krass Clement
Coach speak
Jens Arentzen
Kameraassistent
Søren Berthelin
Scenografassistent
Lea Sorth Kjær
Stephan H. Jensen
Runner
Priscilla Jessica Kofod
Philip Fischer
Kameraudstyr
Twentyfourseven A/S
Lys
FilmGEAR
Lift
Hertz Materiel
Kostumer
Kostumeudlejningen
Kostumelageret
Arkiv
Karen Blixen Museum, Det Kgl. Bibliotek,
Copydan, Scanpix, Polfoto, Sothesby's, Clipcanvas,
Danmarks Radio, 'Karen Blixen fortæller' DR, 'Aftenpassiar med Karen Blixen' DR, 'Karen Blixen på Rungstedlund' Dansk Kulturfilm
Tak til
Marianne Asmussen
Catherine Lefebvre, Karen Blixen Museet
Mikael Opstrup, Final Cut Production
Anne Wivel, Barok Film, og Vibeke Vogel
Lise Lense-Møller, Magic Hour Films
Manon Rasmussen, Allan Berg Nielsen, Per Årman og Ida Wentzel Winther
Produceret af No Exit Production med støtte fra Det Danske Filminstitut ved Filmkonsulent Jesper Jack
I samarbejde med Beofilm og DR
Med støtte fra
Statens Kunstråds Litteraturudvalg
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond
Augustinus Fonden
Gyldendal
Velux Fonden
Nordea Danmark Fonden
Legatudvalget, Danske Filminstruktører
Danske Dramatikeres Forbund
International salg og distribution
DR International Sales |
Synopsis af Morten Henriksen
Offentligt omtalte den danske forfatter Karen Blixen sig selv som storyteller. Det gjorde hun på sin rejse til USA, og udtrykket indgår i titlen på Judith Thurmans fremragende biografi 'The Life of a Storyteller'. Men over for en snævrere kreds omtalte Karen Blixens sig som djævelens veninde, takkede ham for sin evne til at lave alt om til historier og dyrkede månen med forskellige ritualer. Titlen på et af kapitlerne i Thorkild Bjørnvigs bog 'Pagten' om hans og Blixens venskab hedder 'På Rungstedlund, djævelens veninde'. Blixen kunne omtale den handel, hun havde indgået med djævelen alvorligt, men hun kunne også mere humoristisk sige til Bjørnvig: 'Ja men, vil De dog ikke stige op på kosteskaftet sammen med mig.' Efter Blixens eget udsagn var den stakkels Clara, Blixens sekretær, meget utilfreds med stadig at høre Blixen omtale djævelen som sin bedste ven.
Spørgsmålet om hvem Karen Blixen overhovedet var, og hvad der var hendes hensigter blev helt afgørende for professor, dr. phil. Aage Henriksen, som er denne films gennemgående fortæller. Sammen med Thorkild Bjørnvig er Aage Henriksen den litterære danske mand, der har været tættest på Karen Blixen og længst inde i hendes kværn. Hun både opmuntrede og modarbejdede hans bestræbelser på at finde ind til hendes identitet. Han gjorde sig store anstrengelser for at forstå, hvad der gemte sig bag hendes suveræne påstande. Var det ren litterær staffage, metaforer for velkendte fænomener - forfatterindens selviscenesættelse - eller havde det hele mere subtile betydninger? Det førte Aage Henriksen ud på sindsoprivende rejse, der bragte ham i forbindelse med en serie af okkulte fænomener som kundalini, aura, hvidt ansigtslys og voldsomme repressalier fra Blixens side.
Aage Henriksen er min far, og derved bliver jeg, familien - og specielt min mor, der bestemt ikke værdsatte min fars engagement i Blixen - også en del af historien.
Rammen om Aage Henriksens trinvise afdækning af Blixens skjulte identitet bliver hans tilbagevenden til Rungstedlund, hvor jeg igen har fået ham til at ribbe op i de gamle regnskaber.
Sådan at jeg, før han forsvinder - han er 90 nu, får lejlighed til endelig at få orden på de mange historier, jeg fik fortalt som barn. Dengang med streng krav om ikke at sige noget til nogen.
Filmen består af interviews, reportage, arkivmateriale, rekonstruktioner, still-billeder og metaforiske billeder. En klassisk sammensætning, men trods alt filmet af tre af vores bedste fotografer, Jan Weincke, Dan Laustsen og Morten Søborg. Ole Lemmeke agerer som Aage Henriksen og Birthe Neumann som Karen Blixen, dog hele tiden filmet sådan, at man ikke alt for tydeligt ser, hvem der agerer som personerne.
20. april 2011 |
|